Uitgangspunt:
Om facturen via de facturatiemodule in Expert/M (Dagboeken > Facturatie > Ingave Facturen) elektronisch (UBL, Peppol) te versturen, heeft u een specifieke module nodig die niet in de setupbestanden van Expert/M zelf vervat zit, maar als afzonderlijke update/setup gedownload en geïnstalleerd kan worden via onderstaande procedure.
Installatieprocedure:
1. Open de website software.wolterskluwer.be en download en installeer de update van 'Kluwer Exchange UBL' die u bij de updates onder de rubriek 'Algemene Tools' terugvindt.
Deze installatie voert twee zaken uit:
- Er wordt een folder '?:\Kluwer\Finfisc\KluwerExchange\UBL 2.0\' met daarin een hele reeks bestanden aangemaakt.
- Er worden registry keys weggeschreven in het register van de machine waarop u de setup uitvoert. Deze vindt u terug onder "\HKEY_CLASSES_ROOT\" en "HKEY_CLASSES_ROOT\WOW6432\"


2. Open de folder "?:\Kluwer\Finfisc\Epp" en voer het bestand "Expert/MReg.exe" als administrator uit (Met de rechtermuisknop klikken op het bestand en kiezen voor 'Uitvoeren als Administrator'). Deze tool zorgt voor de registratie van het voor de elektronische facturatie noodzakelijke bestand "wkb.processinvoice.connectubl.dll" (Dit bestand is terug te vinden in de folder '?:\Kluwer\Finfisc\KluwerExchange\UBL 2.0\')

3. Test het elektronisch versturen van facturen gemaakt via de facturatiemodule in Expert/M.
Probleemsituatie:
Zelfs na het uitvoeren van bovenstaande installatieprocedure krijgt u bij het elektronisch versturen/mailen van een factuur die aangemaakt werd via de facturatiemodule in Expert/M ('Dagboeken, Facturatie, Ingave Facturen') de foutmelding " Ongeldige klassereeks, progid: 'kluwer.sdk.core.kluwerexchange' ". Er opent zich een mailbericht dat u kan verzenden, maar de UBL-bijlage ontbreekt.
Oorzaak:
Een probleem met de registry keys die in stap één van de installatieprocedure worden aangemaakt. Hetzij omdat deze niet automatisch werden toegevoegd. Hetzij omdat deze registry keys gebrekkig werden toegevoegd.
- Niet toegevoegd: In dit geval werd het gedownloade setupbestand voor 'Kluwer Exchange UBL' geïnstalleerd via een tool (bv. SecureLink op Citrix) die enkel bestanden kopieert, en geen registry keys toevoegt. In dit geval is het belangrijk dat die specifieke setupfile manueel wordt geïnstalleerd zonder invloed van deze (externe) tool(s). Een alternatief bestaat erin dat de betrokken registry keys manueel worden toegevoegd aan het register van de betrokken machine. Wij kunnen deze op aanvraag bezorgen, maar voegen deze zelf niet toe.
- Gebrekkig toegevoegd: In dit geval is de installatie an sich correct verlopen, maar is stap twee niet correct uitgevoerd geraakt, waardoor de registry keys onder "HKEY_CLASSES_ROOT\WOW6432\" geen verwijzingen bevatten naar de betrokken applicatiebestanden.

Deze oorzaak kan u oplossen door als Administrator een command prompt (CMD) op te starten en het commando
c:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727>regasm /codebase uit te voeren op het bestand 'wkb.processinvoice.connectubl.dll' uit de folder '?:\Kluwer\Finfisc\KluwerExchange\UBL2.0\' (Het vraagteken moet vervangen worden door de effectieve locatie waarin deze folder terug te vinden is. In onderstaand voorbeeld is dit 'C:\Program Files (x86)\')