1. Een relatie met een boekhouddossier
Indien op de relatie reeds een dossier bestaat, dan kan de relatie niet verwijderd worden.
Om de relatie te kunnen verwijderen, moet eerst het dossier verwijderd worden.
Staat de knop Nieuw dossier (1) in het grijs, dan is er een boekhouddossier aanwezig.
Klik op de knop Verwijder dossier (2) om het boekhouddossier te verwijderen.
Let op: De boekhouding kan niet meer geopend worden na het verwijderen van het dossier!
2. Een relatie met bestaande koppelingen
Mogelijke blokkeringen bij het verwijderen van een relatie
Wanneer een relatie gekoppeld is aan andere gegevens binnen het systeem, kan dit het verwijderen ervan verhinderen. Enkele mogelijke oorzaken:
-
Koppelingen met andere relaties
Bijvoorbeeld als de relatie geregistreerd staat als partner, aandeelhouder, bestuurder, eco, begunstigde.
-
Reeds geboekte prestaties
Er kunnen prestaties aan de relatie gekoppeld zijn, ongeacht of deze al gefactureerd zijn of niet.
-
Communicatiegeschiedenis
Er zijn berichten verstuurd via de communicator, eventueel met gekoppelde documenten.
Dergelijke koppelingen zorgen ervoor dat bepaalde gegevens verloren zouden kunnen gaan als de relatie toch verwijderd wordt. Om dit te voorkomen, zijn er ingebouwde controles die het verwijderen blokkeren zolang deze koppelingen bestaan.
Hou met het volgende rekening:
- Welke koppeling je ook verbreekt, denk telkens aan de mogelijke gevolgen voor de doorstart naar andere applicaties zoals Personenbelasting, Jaarrekening, etc.
- Als je een link kan en/of mag verbreken, moet je vervolgens eerst deze wijziging bewaren alvorens je de relatiefiche kan verwijderen.
3. Relatie verwijderen versus op 'NIET Actief' zetten
In plaats van een relatie volledig te verwijderen, kan je overwegen om deze op "NIET Actief" te plaatsen. Dit is een praktisch alternatief dat voorkomt dat belangrijke gegevens verloren gaan.

Waarom kiezen voor "NIET Actief"?
Bij gebruik van de standaardfilter (linksonder in het scherm) worden enkel de volgende relaties weergegeven:
- Alleen actieve relaties
- Alleen relaties waarvan de soort niet gelijk is aan 'bestuurder'

Daardoor worden relaties die op "NIET Actief" staan standaard niet getoond in het overzicht onder Relaties > Natuurlijke of Rechtspersonen. Ze blijven echter wel beschikbaar in het systeem en kunnen indien nodig opnieuw geactiveerd worden.
Voordelen van deze aanpak:
- Behouden van historiek: Alle gekoppelde gegevens blijven intact.
- Minder foutmeldingen: Je vermijdt problemen bij het verwijderen van relaties die nog in gebruik zijn.
- Flexibiliteit: De relatie kan later eenvoudig opnieuw geactiveerd worden.
Zie eventueel ook
Adsolut Kantoorbeheer: Klant op non-actief zetten
Thema: Relaties Kantoorbeheer