Salesforce

Het mailproces in Adsolut uitgelegd

Article Information
BE
Article Details
Hoewel het vanuit Adsolut mogelijk is om mails te versturen, wordt Adsolut niet opgenomen in het (mail)proces zelf. Adsolut geeft alleen alle nodige parameters door aan de omgeving – in vele gevallen is dit Windows.
Adsolut wordt dus ook niet opgenomen in de mailheader van een mail. 
                                       

In dit artikel

Serverinstellingen Gebruikersinstellingen Ziet u foutmeldingen in Adsolut?
Hoe werkt het mailen vanuit Adsolut?


Om succesvol te kunnen mailen, moet u in alle gevallen beschikken over de volgende parameters.
 

Serverinstellingen

  • SMTP-server (hostname of IP-adres)
    • Relay-servers worden hierbij niet aangeraden!
  • SMTP-poort (in vele gevallen 25 of 587)
    • Poort 465 kan problemen opleveren aangezien de ondersteuning hiervan en standaardisatie van TLS (587)!
  • Authenticatie (indien van toepassing)
  • Secure connection, aldus SSL/TLS (indien van toepassing)
 

Locatie binnen Adsolut

Systeembeheer > (Dossier) Settings > Fax/Email


 

Gebruikersinstellingen

  • Authenticatie, bestaand uit login en wachtwoord (nodig indien ‘Authenticatie’ is ingeschakeld binnen de serverinstellingen, zie hierboven)
    • In vele gevallen is dit het persoonlijk e-mailadres en wachtwoord
    • Multifactor-authenticatie wordt hierbij niet ondersteund – gelieve gebruik te maken van een app-specifiek wachtwoord hiervoor!
    • Voor Gmail-gebruikers: de optie ‘Minder beveiligde apps toestaan’ dient ingeschakeld te worden in uw Google-account (tenzij dat MFA is ingeschakeld en dus een app-specifiek wachtwoord wordt gebruikt)
 

Locatie binnen Adsolut (Authenticatie)

Adsolut-icoon linksboven > Gebruikersinstellingen… > SMTP


 
  • FROM-adres
    • Dit kan in vele gevallen hetzelfde e-mailadres zijn als dat bij de authenticatie hierboven vermeld (1)
    • MAAR kan ook een shared mailbox (gedeeld postvak) zijn zoals support@domein.be, facturatie@domein.be, etc. (2)
 

Locatie binnen Adsolut (FROM-adres)

 

Standaard per medewerker ingesteld (1)

Parameters > Medewerker


 

Ingesteld per soort document (2)

 

Ziet u foutmeldingen in Adsolut?

Aangezien het mailproces niet binnen Adsolut gebeurd, zal Adsolut enkel foutmelding opvangen van de mailserver dat is ingesteld en deze visueel weergeven aan de gebruiker in een pop-upvenster. Deze fouten dienen uiteraard nagegaan te worden door de IT-partner.

In vele gevallen kan het helpen om troubleshooting te voeren buiten Adsolut om te verzekeren dat het mailen wel degelijk werkt alvorens men dit gaat instellen binnen Adsolut. Hiervoor kan het volgend kennisartikel raadplegen:
Troubleshooting mailproblemen in Adsolut
 

Hoe werkt het mailen vanuit Adsolut?

Zoals hierboven aangegeven zal Adsolut alleen de benodigde parameters samen met de inhoud doorgeven aan de omgeving, om dit dan uit te sturen in de vorm van een mail met het SMTP-protocol. Adsolut wordt dus niet opgenomen in het mailproces zelf, noch in de mail header!

Hieronder een verduidelijkt beeld dat het mailen vanuit Adsolut geen verschil vormt t.o.v. het mailen met een simpele Powershell-commando binnen Windows:





Dit verhindert niet dat er zich eventueel problemen voordoen tijdens het mailen omwille van de bijlagen die worden gegenereerd en gecodeerd binnen Adsolut. We raden u aan om na te gaan waar het probleem zich situeert door de mail eens te versturen zonder bijlage.
 

Hoe kan u rekening houden met de limieten van uw mailserver?

Wilt u vanuit Adsolut veel mails versturen, bestaat de kans dat u tegen de limieten van uw mailserver aanloopt. Vanaf versie 24.3.0 van Adsolut kan u het aantal mails per tijdseenheid instellen. De volledige uitleg vindt u in dit artikel: Hoe kan ik vanuit Adsolut rekening houden met de limieten van mijn mail server?
 
 
detail information
18/02/2022 9:47
Het mailproces in Adsolut uitgelegd
498
URL
Het-mailproces-in-Adsolut-uitgelegd

Powered by