Salesforce

Cloud (AVD) – Regelmatig verlies van verbinding of vastlopen van het scherm

Article Information
BE
Article Details

Verbindingsproblemen bij gebruik van de Windows App

Bij het werken via de Windows AVD-app ervaren sommige gebruikers regelmatig verbindingsproblemen of een vastlopend scherm.

Dit wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door lokale factoren zoals een instabiele internetverbinding, storende randapparatuur of netwerkbeperkingen aan de kant van de gebruiker.

 

Wat kun je als klant doen (eventueel met hulp van je IT-beheerder) om dit te onderzoeken en te verbeteren?

1. Voorbereiding en basiscontroles

2. Firewall en antivirus

3. Internettesten

4. Randapparatuur (USB)

5. Netwerkanalyse en geavanceerde checks

 


1. Voorbereiding en basiscontroles

  • Zorg dat je werkt met de laatste versie van de Windows AVD-app.

  • Sluit andere toepassingen die mogelijk de internetverbinding belasten.

  • Zorg voor een stabiele internetverbinding. Zelfs korte onderbrekingen kunnen een AVD-sessie doen vastlopen of verbreken.

 


2. Firewall en antivirus

Controleer of je firewall of antivirussoftware het AVD-verkeer niet blokkeert. Indien nodig, schakel deze tijdelijk uit voor testdoeleinden.

AVD gebruikt Microsoft-diensten die mogelijks specifiek toegelaten moeten worden via de firewall:

  • *.wvd.microsoft.com

  • *.windows.net

  • *.azure.com

Zie ook de officiële Microsoft-lijst met vereiste domeinen en poorten:
👉 https://learn.microsoft.com/en-us/azure/virtual-desktop/safe-url-list

 


3. Internettesten

Ping-test:
Laat een ping-test lopen gedurende een langere tijd (bv. 30 minuten) met het volgende commando in de opdrachtprompt:

ping www.google.be -t

Druk op CTRL+C om de test te stoppen.

  • Ideale waarden: respons ≤ 30 ms

  • Packet loss: 0%

Resultaat loggen:
Wil je de resultaten bewaren in een bestand? Gebruik dan:

ping www.google.be -t > c:\temp\pingresults.txt

Snelheid Internetverbinding voor AVD

Voor het meten van je internetsnelheid kan je gebruikmaken van tools zoals Speedtest.net.


Voor een optimale werking van Azure Virtual Desktop (AVD) raden we minimaal aan:


  • Downloadsnelheid: 50-100 Mbps per gebruiker
  • Uploadsnelheid: 20-50 Mbps per gebruiker


Dit hangt af van het type gebruik en het aantal gelijktijdige gebruikers.

Bij gelijktijdig gebruik van zwaardere toepassingen zoals videovergaderingen of grafische software is een hogere snelheid noodzakelijk.


 



4. Randapparatuur (USB)

Bij het opstarten van een AVD-sessie worden alle randapparaten (printers, scanners, cardreaders...) automatisch overgenomen. Dit kan zorgen voor vertraging of onderbrekingen.

Aanbeveling:

  • Ontkoppel tijdelijk alle randapparaten.

  • Start een AVD-sessie en werk enige tijd zonder deze apparaten.

  • Sluit ze vervolgens één voor één opnieuw aan om te bepalen welk toestel eventueel het probleem veroorzaakt.

Verwijder zeker oude of ongebruikte printers, offline apparaten of toestellen met instabiele draadloze verbindingen.

 


5. Netwerkanalyse en geavanceerde checks

  • Energiebeheerinstellingen
    • Zorg dat de pc niet automatisch in slaapstand of energie-spaarmodus gaat, waardoor de netwerkverbinding kan wegvallen.
  • Draadloze verbinding
    • Controleer de signaalsterkte en stabiliteit van je wifi-verbinding. Gebruik indien mogelijk een vaste netwerkkabel.
  • Snelheidstest
  • Netwerkbewaking
    • Overweeg gebruik van tools zoals Wireshark of PRTG om netwerkverkeer en mogelijke knelpunten te analyseren.
  • Router- en firewall-logs
    • Controleer logs op foutmeldingen of geblokkeerde verbindingen.
  • Proxyserver en DNS
    • Indien een proxyserver actief is: bekijk de logs op mogelijke blokkades.

    • Test DNS-resolutie via nslookup of dig. Foute DNS-instellingen kunnen sessieproblemen veroorzaken.

  • VPN of externe toegang
    • Test de stabiliteit van VPN-verbindingen of andere remote access-oplossingen die gebruikt worden in de verbinding naar AVD.
  • Internetprovider
    • Indien de problemen aanhouden ondanks bovenstaande maatregelen, is het aangeraden de internetprovider te betrekken bij het onderzoek naar mogelijke lijnproblemen of storingen.

 

 

Verder lezen?

Handig overzicht van artikelen voor onze AVD Hosted cloud applicaties

 

Heeft u ondersteuning nodig? 

Hoe maak ik een support ticket?

 
detail information
8/02/2023 14:20
Cloud (AVD) – Regelmatig verlies van verbinding of vastlopen van het scherm
995
URL
Citrix-Het-verliezen-van-de-verbinding-of-bevriezen-van-het-scherm

Powered by