Salesforce

Briljant Administrator: Hoe een peppol factuur opnieuw doorsturen naar de klant?

Article Information
BE
Article Details

Vraag:
We hebben vanuit Briljant Administrator een Peppol factuur doorgestuurd naar de klant, maar toch beweert de klant dat de factuur niet in hun systeem kan teruggevonden worden en vraagt om deze opnieuw te bezorgen.
Maar via Briljant kan dezelfde factuur niet opnieuw worden doorgestuurd. Hoe kunnen we dit oplossen?

Antwoord:
De gevraagde aanpassing kan niet worden doorgevoerd in Briljant Administrator en ook niet op het e-invoicing platform.

Hieronder een woordje uitleg:
De status Verzonden bevestigt dat wij de factuur hebben afgeleverd op het portaal / Access point van de klant. Dit access point staat in voor het verder afleveren van de factuur aan de juist klant.
Wij kunnen enkel garanderen dat de factuur daar werd afgeleverd.  Indien er zich verder in de keten problemen voordoen, dan neemt het access point zelf contact op met de verzender van de factuur. 
Het versturen van facturen vanuit een on-premise pakket (zoals Briljant) zit vervat in het boeken van de facturen en is niet louter de verzending. Als een factuur, om welke reden ook, opnieuw moet verzonden worden, dan kan dit enkel door in Briljant een creditnota te maken en vervolgens een nieuwe factuur op te stellen.

 

Om deze facturen toch opnieuw aan te bieden op het e-invoicing platform van waaruit u deze kan bezorgen aan uw klant, volgt u onderstaande werkwijze:

  • Ga naar Beheer, Klanten en selecteer de betreffende klantenfiche
  • Ga naar het tabblad Facturatie en verwijder het vinkje bij Elektronisch met Peppol
  • Maak een creditnota aan voor de betreffende factuur (Zie werkwijze onderaan)
  • Ga opnieuw naar Beheer, Klanten en selecteer de betreffende klantenfiche
  • Ga naar het tabblad Facturatie en vink de optie Elektronisch met Peppol opnieuw aan
  • Ga naar de oorspronkelijke afleverbon en maak een kopie via rechtermuisknop Kopieer aflevering (of gebruik de toetsencombinatie Ctrl+Alt+K)
  • Vervolgens factureert u deze afleverbon

 

 

Creditnota maken van bestaande factuur
- U gaat naar de betreffende afleverbon op basis waarvan de factuur werd aangemaakt.
- Via rechtermuisknop kiest u voor Maak terugname voor aflevering of u gebruikt de toetsencombinatie Ctrl + Alt + T .
- Het programma zal alles overnemen van de afleverbon (klantgegevens, artikels) en dit automatisch in negatief plaatsen.
- Als u nu deze bon factureert, zal Briljant Administrator een creditnota aanmaken.

Manueel creditnota maken
- U kunt ook manueel een creditnota maken.
- Hiervoor gaat u naar Verkopen > Afleveringen.
- U geeft uw klant in.
- Op het tabblad Artikels geeft u de artikels in.
- Het aantal geeft u negatief in.
- Bij het factureren zal Briljant Administrator een creditnota maken. 

 

 

Zie ook

Briljant: Overzicht artikels rond het thema Peppol, e-invoicing, e-factuur

 
detail information
4/08/2022 12:24
Briljant Administrator: Hoe een peppol factuur opnieuw doorsturen naar de klant?
212
URL
Briljant-Administrator

Powered by